IKAR CZIKAR CZ

Markéta Dočekalová
 

Práci se začínajícími autory se věnuji od roku 2001 a po celou tu dlouhou dobu jsem toužila po tom, aby se objevilo nějaké vydavatelství, které by začalo začínající autory podporovat. Aby se objevil projekt, který by vyhledával talenty a do české literatury přiváděl to, co by se do ní jinak možná ani nikdy nedostalo.

Takových „hledačů talentů“ u nás zatím příliš mnoho není, ale v zahraničí už dávno vědí, že mít talent je jedna věc a dostat šanci, vyjít se svým talentem na veřejnost a uspět, to je věc zcela jiná. Začínající talentovaný autor často tápe i sám v sobě a jen těžce se orientuje v množství vlastních nápadů i slov a proto potřebuje dobrého kouče. Tak jako talentovaný sportovec. Někdo ho musí nejprve objevit, dát mu šanci a pak mu ukázat cestu. Jinak zůstane, ke škodě nás všech, mnoho talentů neobjeveno.

Mám obrovskou radost, že se tu zrodil projekt, který na toto všechno aspiruje. Projekt MÁM TALENT, který může být právě tím „hledačem talentů“ a dobrým koučem. S projektem přišlo v roce 2011 nakladatelství Euromedia Group a vyzvalo mne, abych se stala jeho hlavním garantem. Nikdy by mě však v té době nenapadlo, že o necelé dva roky později mi celý projekt nakladatelství předá a já budu přemýšlet, jak ho vlastně najednou vést dál. A tak se na konci roku 2012 zrodila nakonec literární agentura MÁM TALENT, která na projekt založený nakladatelstvím Euromedia Group navázala a věnuje se zastupování talentovaných (zejména, ale nejenom) začínajících autorů na českém knižním (ale také televizním a filmovém) trhu.

S psaním je to složité. Na úspěchu se totiž podílí velmi mnoho faktorů, zdaleka nejen talent autora. Dle posledních výzkumů se ví, že talent tvoří jen přibližně 3% úspěchu. Zbytek je píle, dřina, ochota pracovat sám na sobě a přepisovat, schopnost vyjadřovat emoce, vnímat svět kolem sebe, celý vnitřní svět autora, jeho zážitky a prožitky z každodenního života, štěstí a v neposlední řadě také schopnost být ve správnou chvíli na správném místě a potkat ty správné lidi. Je to zkrátka tak trochu loterie.

O čem však netřeba pochybovat, je fakt, že by každý aspirující spisovatel měl znát řemeslo. Proto se obor tvůrčí psaní vyučuje na universitách po celém světě. I když samotné řemeslo nestačí a jeho znalost vznik dobré knihy nezaručí, talentovaný a pilný autor bude se znalostí řemesla postupovat mnohem rychleji a bude mít větší šance. Proto je moc dobře, když vznikají projekty, které začínající autory vedou a obeznámí je také se základy spisovatelského řemesla. Neméně důležité je i to, že takové projekty učí začínající autory přijímat hodnocení druhých, což je pro ně nesmírně důležité. Kvalitní analýza textu může autorovi v jeho vývoji nesmírně pomoci, ovšem jen za předpokladu, že ji nebere jako útok na svou vlastní osobu.

Zapeklitý je i ten úspěch samotný, co si pod ním kdo vlastně v této branži představuje…. Osobně jsem přesvědčená o tom, že být spisovatelem v prvé řadě znamená psát pro lidi. Spisovatelem není z mého pohledu ten, kdo píše do šuplíku. Nemám ráda intelektuální polemiky o tom, že kniha, která osloví sto tisíc čtenářů, je komerční brak. Že „kvalitní kniha“ oslovuje minority. To jsou naprosté nesmysly. Podle počtu prodaných výtisků není možné měřit kvalitu knihy, a to ani pokud se jich prodá sto tisíc, ani prodá-li se jich jen tisíc. Kdybychom to brali z tohoto pohledu, byl by pak Karel Čapek jeden z nejkomerčnějších autorů české literární historie vůbec, a to v tom nejnegativnějším slova smyslu, jak to často tyto intelektuální polemiky míní. Přesto však věřím, že posláním spisovatele je přinášet zážitky čtenářům a že jeho cílem je oslovit jich co možná nejvíce.

Věřím, že není pro autora větší radosti, než když se dozví, že jeho knihu přečetl čtenář jedním dechem. Že ji četl celou noc, protože nebyl schopen přestat. Nebyl schopen vyčkat na další dávku četby do následujícího dne. Nevěřím, že pokud většina čtenářů knize nerozumí, je to známka jejich hlouposti a geniálnosti autora. S takovou knihou je zkrátka něco špatně, tedy pokud nejde zrovna o Einsteinovu teorii relativity….

 

Mgr. Markéta Dočekalová (* 1969)

 

  • Vystudovala Fakultu sociálních věd, katedru Žurnalistiky, na Karlově univerzitě v Praze
  • Je členkou Syndikátu novinářů České republiky a členkou Americké asociace scenáristů.
  • Od dubna 2009 působí jako odborný konzultant / specialista pro oblast evropské kinematografie při Evropské komisi v Bruselu.
  • Prozatím napsala a úspěšně realizovala scénáře k téměř dvěma tisícům televizních zábavných pořadů (Prima, Nova, ČT) a k více jak sedmi stům dílům televizních seriálů.
  • Od roku 2001 se také věnuje přednáškové a školicí činnosti a to jak doma, tak v zahraničí. Její semináře z oblasti tvůrčího psaní a scenáristiky jsou velmi žádané a jejich účastníci mají velice dobré studijní výsledky.
  • V roce 2006 vydala publikaci Tvůrčí psaní pro každého (nakl. Grada) a koncem roku 2008 pak druhý díl s názvem Tvůrčí psaní pro každého 2 (rovněž nakl. Grada). Třetí díl se svého vzniku dočkal v roce 2009.
  • V roce 2011 vydala román Něco za něco a v roce 2012 román Rychle a bezbolestně. Oba romány jsou čtenářsky úspěšné.
  • V roce 2012 vydala vlastní výukové DVD "Jak napsat příběh".
  • V roce 2014 vyšla u nakladatelství Grada Publishing a.s. její již čtvrtá publikace z řady učebnic tvůrčího psaní, tentokrát s názvem Tvůrčí psaní v otázkách a odpovědích.
  • Více se můžete dozvědět na jejích internetových stránkách www.TvurciPsani.cz

 

Markétu Dočekalovou můžete kontaktovat prostřednictvím emailové adresy docekalova(zavináč)mamtalent.cz


Návštěvník

 

Autor

 

Náš tip

Čtivé, poutavé, zajímavé.
Doporučujeme i Vám!

 
 

Autoři

 

Hodnocení agentury