IKAR CZIKAR CZ

Mám talent skutečně nabízí šanci! Celkový počet komentářů: 43
 

MÁM TALENT skutečně nabízí šanci!

 

Keď sme v auguste 2009 začali testovať beta verziu Mám talent, ani sme netušili, čo z toho môže byť. Poháňali nás dva fakty. Po prvé - do vydavateľstva Ikar nám chodilo čoraz viac rukopisov, mnohé z nich však boli školácke (po štylistickej, príbehovej, motivickej a inej stránke) a oberali o čas i energiu, ktorá sa mohla vložiť do perspektívnych rukopisov. Preto sme chceli vytvoriť platformu, kde by rukopisy prešli akýmsi prvým sitom – samotní čitatelia by ich hodnotili, pripomienkovali, komentovali...


S tým súvisí druhý motív – chceli sme dať začínajúcim autorom naozaj šancu. Pri rozhovoroch s autormi, ktorí sa k nám do vydavateľstva napokon dostali, sme zistili, že nie každý to dotiahne tak ďaleko (a pritom vlastne ešte ani neprekročil štartovaciu čiaru). Mnohí začínajúci autori si neveria, neoslovia vydavateľa z ostychu, strachu, že bude vysmiaty; že to ublíži jeho egu. Ďalší nevedia, ako a koho vlastne osloviť. Niektorí si myslia, že na to treba veľa financií, ktoré nemajú a preto svoje dielo radšej nechajú v zásuvke... Dôvodov, prečo sa začínajúci autori ani nedostanú do vydavateľstva so svojím rukopisom, je veľa.
Rozhodli sme sa urobiť ústretový krok. „Skrátiť“ im túto cestu. Uľahčiť im to a zároveň ponúknuť čosi navyše...


A tak sa zrodil literárny portál Mám talent.


Dnes má ten slovenský za sebou vyše dva roky. Vyšlo z neho už 16 kníh (úplne čerstvá je zbierka poviedok 15 autorov Všetko, čo chcem). S projektom spojili svoje meno významné osobnosti kultúrneho života, spisovatelia, literárny kritici, vedci. Mám talent sa dostal do printových, elektronických i online médií, robili sa krsty, autori boli pravidelnými hosťami relácie Inšpirátor. Na MámTalent.sk je zaregistrovaných vyše 3500 autorov, ktorí vložili na stránku vyše 4300 príspevkov. Mesačná návštevnosť portálu sa ustálila na cca 35.000 návštev, čo pri takomto projekte rozhodne nie je málo. Práve naopak.


Toto krátke zhrnutie dvoch rokov len dokazuje, že ľudia chcú písať, túžia dať svoje príbehy na papier...ale čo je ešte dôležitejšie, vedia písať. Veď napríklad hneď prvá kniha Nový život bez chlapa od autorov píšucich pod pseudonymom Buless sa stala 20.napredávanejšou z vydavateľstva Ikar v roku 2010. Dodnes sa z nej predalo vyše 8000 kusov, čo je na debut úžasný úspech.

 

Rovnako si určite pochvaľujú autorky, ktoré predali vyše dvetisíc kníh ako Edita Nemcová, Silvia Havelková či víťazka prvej Literárnej ceny Katka Tholtová. Tešíme sa z každého úspechu našich autorov. Že majú o nich záujem médiá, ale hlavne že si splnili svoj sen.


Počas tých dvoch rokov to však nebolo také jednoduché a bezproblémové. Tri mesiace sme sedeli nad tvorbou celkovej filozofie portálu, jeho funkcionalitami, vnútornými prepojeniami, aby sme ponúkli autorom čo najlepšiu platformu. Prvé mesiace sme vychytávali chybičky a dolaďovali projekt aj vďaka prvým autorom, ktorý Mám talent vyskúšali a mnohí s nami zostali dodnes. Aj vďaka nim sa podarilo vybudovať ojedinelý literárny projekt, ktorý môže pomáhať začínajúcim autorom, aby sa ukázali a prejavili svoj talent.


Čítačky, spoločné stretnutia na krstoch, či pri rôznych akciách...z portálu sa začala stávať komunita nadšených autorov, ktorí fandia písaniu. Dnes vieme, že bez nich by MámTalent.sk nebol tam, kde je. Ukázalo sa, že komunitný portál ako tento nemôže existovať bez podobných – iniciatívnych a nadšených - ľudí. Ľudí, ktorí neúnavne komentovali diela svojich kolegov; posielali návrhy a postrehy, ako vylepšiť stránku; šírili myšlienku a filozofiu projektu ďalej medzi svojich známych a priateľov; ľudí, ktorí podnecovali stretnutia a pomáhali si medzi sebou aj na pozadí portálu (tí skúsenejší menej skúseným). To bola a je úžasná vec, ktorá nám dodáva energiu, pretože „ukočírovať“ toľko tvorivých autorov nie je vždy ľahké.


Okrem technických problémov (predsa len sme vydavatelia, marketéri, redaktori a nie tvorcovia web stránok) sme museli riešiť tisíce e-mailov: ako to funguje, čo treba urobiť, kde to vložiť, prečo to nefunguje... Možno si to mnohí neuvedomujú, ale manažovanie contentu na stránkach Mám talent (Literárne dielne, stĺpček, online poradňa, hodnotenia, príbehy spisovateľov ap.) zaberie množstvo času, energie a neraz diplomatických rokovaní... Často sme museli odrážať hnevlivé, arogantné či rozhorčené útoky odmietnutých (alebo zatiaľ neakceptovaných) autorov, ktorí si mysleli, že vložia na stránku svoje dielo, ktoré im vzápätí vydáme.


Niekedy bolo tých problémov vyše hlavy a hoci každý triezvo zmýšľajúci človek pochopí, že vyhovieť všetkým (3500 autorom) sa jednoducho nedá, museli sme tieto ponosy a sťažnosti riešiť. Aj na úkor kreatívnej práce, ktorá sa dala urobiť na samotnej stránke. Treba si však uvedomiť jednu základnú vec: podobný projekt nemôže ťahať iba vydavateľ. Ten ho má manažovať, dávať mu podnety, impulzy, no hlavným prínosom má byť efekt komunity. Čiže čítanie konkurencie na portáli, učenie sa z chýb iných, radenie si navzájom, vymieňanie si skúseností. To je na literárnej komunite, akou je Mám talent to najcennejšie a najdôležitejšie.


S literárnym portálom Mám talent sme za tie dva roky doslova zrástli. Objavili sme skvelé talenty (niektorým autorom ideme vydať v poradí už druhú knihu) a našli sme veľa milých a inteligentných ľudí. Už teraz sa tešíme na ďalšie nové talenty a knihy, ktoré rozhodne spestria náš edičný program. To je totiž na tejto práci nádherné – nikdy neviete, čo príjemné sa vynorí a ako silno to osloví čitateľov. Mám Talent je toho dôkazom.

 

Milan Buno, projektový manažér MámTalent.sk
 



Komentáře

Ginnie2.2.2012
 

Já jsem MT objevila, když už byl \"pod taktovkou\" paní Markéty, takže nemůžu posoudit, jak před tím. Děkuji za plno užitečných rad a příspěvků, tedy nejen za znalosti a zkušenosti p. Mrkéty, ale především za její čas a ochotu nám poradit. Ale co mi chybí - více hodnocení. Hodnocení je hlavní důvod, proč jsem já na MT svůj rukopis zveřejnila. Vím, že je to časově náročné atd.,atd. - ale prostě chybí.

Ginnie2.2.2012
 

Omlouvám se, to písmenko mi v rychlosti vypadlo

Adhara2.2.2012
 

Zaregistrovala som sa na slovenskom mámtalente asi pol roka po jeho založení. Po mojom rok a pol dlhom pôsobení som sa, predpokladám, v očiach zakladateľov tiež stala arogantným a rozhorčeným autorom. So stránkou som mala od samého začiatku ťažké technické problémy a dianie okolo portálu ma čoraz viac poburovalo. Dobre, chápem, že sú vydavatelia, nie programátori, ale prečo si nezaplatili kvalitného programátora, ktorý by spravil stránku, ktorá by fungovala každému? Kvôli mámtalentu - iba kvôli mámtalentu - musím mať nainštalovaný osobitný webový prehliadač, v ktorom to blbne najmenej, pretože s Internet Explorerom (všetky verzie) je úplne nekompatibilný. Pri vkladaní príspevkov sa strácalo formátovanie z Wordu vrátane kurzívy, nefungovalo mi delenie na stránky ani vkladanie obrázkov, font si robil čo chcel, v IE navyše nefungovalo nijaké formátovanie, prípadne zmizol úplne všetok text. Administrácia príspevkov absolútne neprehľadná, nikdy som netušila, kde čo je a kde sa mi zjavia nahraté súbory (a či sa mi vôbec niekde zjavia). Vloženie jedného príspevku vrátane pracného naprávania formátovania bola záležitosť akurát na celú tú polhodinu, ktorú trvalo automatické prihlásenie. Keď si spomeniem, koľko času som zabila len snahou o správne vloženie svojho príspevku... a nebola som jediná, na problémy s obrázkami, miznutím textu a strácaním sa komentárov v okamihu uloženia sa stretávalo plno ďalších užívateľov. A útoky zatiaľ neakceptovaných autorov? Samozrejme, že človeka pobúri, keď sa po roku nedočká nijakého hodnotenia, kým iní autori sa ho dočkali už po mesiaci, či dokonca boli hodnotení viacej krát (a obrovské množstvo iných ani raz). Bez ohľadu na to, že nikomu nič nebolo sľúbené, takéto uprednostňovanie jednoducho naštve. Naštve aj výrazná inklinácia k hodnoteniu len určitých žánrov, či výrazný ničím neodôvodnený negatívny postoj k románom, ktoré sa odohrávajú v určitom prostredí. Vyvesovanie zavádzajúcich informácií, ľahostajnosť k hromadným technickým problémom (na ktoré sa reaguje tradičným \"chyba nie je na našej strane\") a ďalšie (niektoré aj vyššie uvedené) faktory spôsobili, že som to tam zabalila a išla skúšať šťastie inde.

Alice Klíč2.2.2012
 

No, no tak takové problémy jsme tu neměla i když jsme spoustu věcí nechápala, jak se přidávají nové kapitoly, obrázky atd. Na to vše jsem každodenním zkoumáním přišla... Jediné, co mě taky mrzí, že ač mám v tipu dvě díla ani u jednoho nemám hodnocení mamtalentu... Zajímalo by mě, co mám třeba zlepšit? To by asi zajímalo nejvíc, v čem má tvorba pokulhává, abych se na to mohla zaměřit. Ale jinak jsem ráda, že si to nejspíš někdo přečetl a doporučil mě tam:) Ale myslím, že taky jsme na své díla upozornila dvěmi bannery, což nedá zas tak hodně práce a mě to navíc baví, vždy si s tím pohraji. Takže si myslím, že banner je fakt dobrá věc, jak na své dílo upozornit.

Petra Lázničková3.2.2012
 

Také jsem původně čekala, že hodnocení bude víc. Je pravda, že příspěvků je tu mnoho, ale opravdu nechápu (i když to zrovna není můj případ), proč nejsou Mamtalentem oficiálně ohodnocena alespoň díla ze sekce Náš tip – na základě něčeho tam přece jsou, někdo je tedy hodnotit musel. I dvě věty dokážou uspokojit. Pokud jde o gestory (teď z nich vyjímám paní Dočekalovou), mám z toho pocit, že ti jdou při svých hodnoceních hlavně po kratších formátech. Chápu, že jsou to velmi činorodí lidé, že mají své práce dost, ale po slovenských zkušenostech už mohli mít představu, co to bude obnášet, účastnit se takového projektu.

Ginnie3.2.2012
 

Přesně tak, čas dnes nemá snad nikdo, ale když se do něčeho dobrovolně pustím, tak by to mělo fungovat.Skoro se mi chce říct ono otřepané - vím, do čeho lezu a buď to chci dělat a nebo nechci. A když chci, tak hodnotím. Máte pravdu, hodnotí se jen krátké povídky - znovu otřepané skoro se mi chce říct - aby se neřeklo, že nic nedělám. Několikrát tady zaznělo, že je na českém MT mrtvo. Ale ono to není jen o autorech / a o paní Markétě/, ale stojí to i na dalších... a ti podle mě trochu pokulhávají. A je to škoda, příspěvků přibývá,ale je otázka, jak dlouho to bude autory bavit. Myslím ty, kteří čekali nějakou odezvu i z té druhé strany - myslím odborné. Možná dojde k tomu, co na slovenském MT - půjdou zkoušet štěstí jinam. Jak už kdesi psala Marvi, vydat knihu se podaří málokomu z nás všech, ale hodnocení by si myslím zasloužil každý. To bylo to první, co mě na projektu MT zaujalo a navnadilo.

Alice Klíč3.2.2012
 

Souhlasím s Ginne, super koment! Ale zas musím říct, že paní Dočekalová dělá maximum, jen je velká škoda, že je na to sama... Já si taky nemyslím, že by to tu stálo jen kvůli těm, kteří své díla zde publikujeme, opravdu to pokulhává nejspíš někde jinde... Ono zas na mamtalentu.sk jsou o dost dál. Mají tam už vydaných několik děl, kdežto tady mi přijde, že to zůstává na mrtvém bodě.

Petra Lázničková4.2.2012
 

Pro jistotu upřesňuji, že tím, že jsem napsala, že z gestorů vyjímám paní Dočekalovou, znamenalo to, že na ni se má kritika rozhodně nevztahuje. Ona opravdu dělá maximum, odvádí velký kus práce a svými radami hodně prospívá nám všem. Bez ní by MT už vůbec nebyl o ničem, jen bychom si tu povídali mezi sebou, což bychom mohli dělat i na obyčejných literárních serverech, bez toho že dílo na rok zablokujeme. Myslela jsem si ale, že není sama, kdo portál z odborníků a gestorů navštěvuje, jenže mě vyvedla z omylu tím, co napsala, když oznamovala, že bude týden chybět. To ona vkládá hodnocení a všechny články. Napadá mě tedy, zda gestoři a další hodnotitelé vůbec viděli tu záplavu příspěvků, nebo zda si občas otevřou sekci Povídky a vyberou, nač jim padne oko – či někdo něco namátkou vybere jim a požádá je o hodnocení?

Markéta Dočekalová5.2.2012
 

Ano, Petro, to já vkládám veškerý obsah na portál MT a těžko by to šlo jinak. Obsah portálu musí řídit jeden člověk, k systému nemůže mít přístup celá skupina a každý aby si vkládal, kdy chce a co chce. Nemluvě o tom, že vložit příspěvek stojí čas - zredigovat ho, udělat grafiku, občas dodat obrázky apod. Na to gestoři rozhodně čas nemají. To já žádám gestory o hodnocení, to ode mne dostávají tipy na texty, které bych od nich chtěla ohodnotit. Osobně se domnívám, že těch hodnocení tady na portálu vychází přiměřeně, tak jak to jde časově zvládnout. Měsíčně jich je většinou několik, to není málo. Kromě toho osobně pročítám poctivě spousty textů, ale nemám čas ke všem psát hodnocení. Když ho budu psát, pročtu desetinu textů, než co pročtu teď. MT jistě není ideální, nic totiž není ideální. Ale každý autor se sám může rozhodnout, jestli do projektu vstoupí, nebo ne. Je mi jasné, že za to sklidím nevoli, ale většina textů, co tady na portálu je, prostě za moc nestojí. To je realita. A z mého pohledu není důvod plakat nad tím, že rok text někde visí a autor s ním nemůže nic dělat. Těch textů, které jsou tak kvalitní a dobré, u kterých by to byla skutečně pro autora újma, je tady totiž minimum. To berte prosím jako můj čistě osobní názor. Takže si stále myslím, že MT dělá velký kus dobré práce a dává autorům mnohem větší šance, než jen nějaký literární portál. Osobně doufám, že nám už brzo začnou publikace v rámci MT vycházet. Zpětnou vazbu z vydavatelství ale nejsem bohužel schopná ani urychlit, ani ovlivnit. Všechny zdravím.

Petra Lázničková6.2.2012
 

Milá paní Markéto, vítám Vás zpátky a také doufám, že jsme Vám diskuzí, která se tu poněkud rozjela, nepokazily náladu. Na druhou stranu jste si ale zároveň mohla přečíst, jak si konkrétně Vaší práce pro MT a nás všechny vážíme. Děkuji Vám za vysvětlení (a potvrzení mých domněnek). Beru, že příspěvků je opravdu moc, že se nedají všechny přečíst (a určitě ne jedním člověkem, i kdyby dělal jenom to) a souhlasím i s tím, že při čtení některých příspěvku takříkajíc trnou zuby, ale to organizátoři museli čekat (na rozdíl od většiny lidí, kteří vkládají příspěvky, znali projekt už ze slovenské obdoby), a proto mě opravdu překvapilo, že to v podstatě visí jen na Vás. Tím víc před Vámi smekám, ale vůči mým kolegům mě to opravdu mrzí a chápu jejich zklamání. Já mám oproti nim výhodu, že už vím, jak dlouho trvá vydání knížky, i když ji nakladatelství přijme, vím také, jak sama píšete, že rok v životě spisovatele mnoho neznamená (pokud ho přežije ) a knize to naopak může prospět (časový odstup opravdu leckdy dělá divy). Svůj román jsem také dávala na MT s tím – no co, zkusím to, kdy to nevyjde, maximálně si to tam rok poleží. Už dokážu spoustu věcí odhadnout sama, navíc mám osvědčené „zkušební čtenáře“, kteří jsou dost objektivní. Ale chtěla jsem si mimo jiné ověřit, jak lidi snesou ty „administrativní věci“, jak to nazval Lukáš Pazdera, což se mi v podstatě podařilo (kromě komentářů mám ohlasy i mimo MT). Mně to tedy už očekávání do značné míry splnilo, bonusem je TOPka (samozřejmě, že nezastírám, že mě bude moc mrzet, pokud dostanu červenou). Jenže většina ostatních si od toho zjevně slibovala víc. Opravdu jsem přesvědčená, že alespoň Ti, co jsou mezi tipy si pár řádek zaslouží – nemusí to být žádná analýza, jen aby věděli, na čem jsou, mnozí na to fakt hodně čekají.

Lenka.B5.2.2012
 

No, a máme to!:) Já vím třeba, že můj text nemusí stát za nic, ale třeba na svém fantasy románu pracuji už dva roky a ač ho tady nijak neupravuji, tak u sebe v pc na něm pracuji stále. A jak říkám, možná mé dílo nestojí za nic, ale nebyla to žádná rychlokvaška a dala jsem do něj celé své srdce a ráda bych to zkusila i někde jinde a možná mi řeknou, že to nestojí za nic, ale já s tím počítám:)

Markéta Dočekalová5.2.2012
 

Ale jak máme my tady posoudit kvalitu díla, když na portálu nevisí aktuální (poslední) verze textu, Lenko? Myslím, že každý autor, pokud to myslí s psaním vážně, dává do práce ze sebe maximum. Na tom není nic divného ani výjimečného. Rok není tak dlouhá doba, aby to byla nějaká tragédie. Na knižním trhu už vůbec ne. V životě je zkrátka vždycky něco za něco. Po roce to můžete zkusit kdekoliv chcete a budete-li celý rok svůj text vylepšovat, rozhodně tím o nic nepřijdete. Kam všichni pořád tak spěcháte? :-) Já neustále potkávám rukopisy, které jsou uspěchané, nabízené předčasně apod. V psaní není kam spěchat a čas hraje jen ve prospěch autora, pokud na svém textu poctivě pracuje. Ať tak či onak, slibuji, že zkusím udělat maximum pro to, aby těch hodnocení tady na portálu bylo co možná nejvíce.

Adhara6.2.2012
 

Dovolím si nesúhlasiť s tým, že rok nie je nijaká tragédia na knižnom trhu. V každej chvíli existuje obava, hlavne keď autor príde s nejakým novým nápadom, že ak sa jeho knižka včas nevydá, niekto nezávisle príde na to isté a predbehne ho. A sú tu aj ďalšie nepríjemnosti, ktoré sa stali priamo mne: Napísala som román reagujúci na aktuálne dianie vo svete. Kým však rok a pol ležal na slovenskom Mámtalente, to dianie už prestalo byť aktuálne a teda atraktivita diela predpokladám klesla. Už to nie je dielo o tom, čo by sa mohlo v blízkej budúcnosti stať, ale o alternatívnej histórii. Môj ďalší román bol zase sci-fi s niektorými mnou vymyslenými teóriami z oblasti genetiky. Kým som po dokončení románu zápasila s ignoráciou a pomalými reakciami vydavateľov, dva objavy v oblasti genetiky, ktoré som v románe predpovedala, skutočne nastali. Ak však vyjde román až teraz, nikto neocení moje úspešné vizionárstvo, pretože nikoho nezaujíma, kedy bola knižka napísaná, a či sa tak stalo ešte pred tými objavmi. Nie, neporovnávam sa s J. Vernom, tie moje objavy boli tak malé, že ich väčšina verejnosti vôbec nezaregistrovala, ale predsa... Takže to sú moje dva prípady: zjednodušene možno povedať, že v jednom došlo k neúspešnému pokusu o predpovedanie vývoja dejín, v druhom (aspoň v detailoch) k úspešnému. V oboch prípadoch už je to ale iba história, čitatelia už nemôžu dychtivo čakať, či mal autor pravdu, či to nastane alebo nenastane... To sú síce iba drobnosti, obe knihy sú aj dnes samozrejme stále použiteľné, no predsa to boli malé bonusy navyše... A potom existuje aj nejaký tlak okolia: laická verejnosť si často myslí, že pokiaľ kniha nie je vydaná okamžite, ako ju napíšete, tak je zlá a nazvú vás grafomanom. Čeliť neustálym otázkam „A kedy už konečne niečo vydáš?“ je veľmi ťažké. Áno, laici o procese vzniku dobrej knihy nič nevedia – ja úplne súhlasím s tým, že knihu treba nechať odležať, upravovať, prepisovať a to je proces, ktorý vyžaduje čas. Ja sama by som radšej vydanie o pár rokov odložila, ako by som mala listovať vlastnou knižkou s pocitom, že teraz by som to už vedela napísať omnoho lepšie. Ono sú to dva tlaky pôsobiace na autora – na jednej strane obava z predbehnutia, obava zo straty aktuálnosti, obava z reakcií okolia na fakt, že stále len píše a nič nevydáva, na druhej strane rastúci čas práce zvyšuje kvalitu diela. Čomu má dať autor prednosť, to neviem, aj tak sa asi musí zariadiť len podľa okolností. Ja iba odpovedám na otázku, kam všichni pořád tak spěcháme. :-)

Markéta Dočekalová6.2.2012
 

Tak v tom se neshodneme, Adharo. V beletrii nejde o aktuálnost, ale o kvalitu celého textu. Aktuálnost se týká jiných žánrů. I kdyby stokrát ty vynálezy už byly objeveny, na celkové kvalitě knihy to hraje naprosto minimální roli a pro čtenáře je to téměř zanedbatelné. Kolik z nich to dokáže ocenit a vůbec posoudit? Kolik z nich tu knihu čte kvůli tomu? Jen zlomek čtenářů.... Deset lidí může napsat knihu na jedno a totéž téma a skvělá bude jen jedna z těch deseti. O tom je beletrie, ne o tom, že někdo někoho předběhne a něco někomu ukradne, vyfoukne apod. To je pouze představa, ale ve skutečnosti to tak vůbec nefunguje. Co se týče té obavy z reakcí okolí, tomu se přiznám, nějak vůbec nerozumím. Sama jsem člověk, který se psaním dokonce živí, takže bych mohla tyto problémy, které zmiňujete, očekávat mnohem více, než někdo, kdo píše bokem u své profese. Přesto je nemám a nikdy jsem ani neměla. Ale na druhou stranu, já jsem o tom, co píšu, lidem vždy řekla až v okamžiku, kdy jsem na to dílo měla smlouvu, takže jsem věděla, že mám odběratele. Do té doby jsem o tom nemluvila, a to se tak nějak v branži ctí a dodržuje.... Tedy alespoň mezi profesionálními kolegy. Možná i v tom to je. :-) My se prostě bojíme, že bychom to zakřikli, takže makáme a nikomu nic neříkáme (že něco píšeme), dokud nemáme podepsanou smlouvu.

Adhara6.2.2012
 

Ďakujem za reakciou. Čo sa týka reakcií okolia, Vaše rozdielne skúsenosti sú zrejme následkom toho, že písanie je Vaša profesia, takže Vás ľudia rešpektujú. U mňa je to úplne inak, ešte študujem a štúdium je pre mojich rodičov prvoradé. Ako som už spomínala v inej diskusii, istý čas som mala doma písanie dokonca zakázané. Medzi ďalšie taktiky mojich rodičov, ako ma od písania odradiť patria reči typu „Vidíš, že to nikam nesmeruje, vidíš, že vydavatelia o teba nemajú záujem, je to úplne zbytočné...“ Preto im chcem ukázať opak a som frustrovaná z toho, že veci nejdú tak rýchle a každý ďalší deň odkladu vydania som pod paľbou takýchto rečí. Mohla som ovšem pred ľuďmi okolo seba tajiť, že píšem, ale od koho by som potom dostávala kritiku a námety na vylepšenie? A je prirodzené, že ľudia, ktorí vedia, že píšem sa – aj úplne bez zlého úmyslu – zaujímajú, či mi nejaké moje dielo vyšlo. No keďže od dokončenia môjho prvého románu uplynulo už 7 rokov, je mi čoraz trápnejšie hovoriť „nie, ešte mi nič nevyšlo“. Mala by som k tomu pridať vysvetlenie, ako je to s písacím procesom, že to nie je len „vypľuť na papier a hneď bežať do vydavateľstva“ a tiež situáciu so slovenskými vydavateľmi, z ktorých nijaké nevydáva môj žáner, ale na takéto veci často nie je v spoločenskom rozhovore priestor. A tak to nepochopia...
K tej aktuálnosti – opäť zdôrazňujem, že tá je u románu naozaj len taká čerešnička na torte, ale keď je, poteší. Možno to ocení len mizivé percento čitateľov, ale každá zaslúžená pochvala navyše je pre mňa veľmi dôležitá.

Lenka.B6.2.2012
 

Já jsem teda taky toho názoru, že plno lidí může psát na jedno téma, ale třeba jen jeden to napíše skvěle. Jinak bych měla ještě jeden dotaz na paní Dočekalovou, týká se to komentování. Jestli by bylo možné, aby mohli hodnotit i neregistrování uživatelé, já vím, že ta registrace trvá pár minut, ale stejně si myslím, že když je systém odkáže na registraci, tak se na to spousta lidí vykašle. Vím, že asi nejde zařídit vše, ale jen by mě zajímalo, jestli by to vůbec šlo:)

Markéta Dočekalová6.2.2012
 

Tohle bohužel nepůjde, Lenko. Registraci zkrátka garant projektu vyžaduje. Je to jeho podmínka.

Petra Lázničková6.2.2012
 

Naprosto chápu Vaše obavy, Adharo, ale tak, jak už jsem výše naznačila, chtěla bych upozornit, že je třeba počítat s tím, že i pokud Vám nakladatelství knížku vezme, může trvat i rok, než kniha vyjde. Takže to, co popisujete, se může stejně stát.

Ginnie5.2.2012
 

Dobrý večer,doufám, že jsme vás po návratu z nemocnice touto diskuzí moc \"nerozhodili\". Já bych nerada, aby to vyznělo jako nějaký \" boj\" autoři x MT, to rozhodně ne.Je jasné, že autor má na věc trochu jiný pohled než vy, jako hlavní zástupce projektu. Myslím, že aniž bychom nějak bojovali, můžeme si vysvětlit některé věci. Rok je dlouhá doba, může se stát plno věcí. Ptám se tedy, proč není možné u textů, které jste pročítala / a nestojí za nic/, prostě napsat do komentáře nemáme zájem, můžete si to stáhnout. Autor by mohl jednat jinde. S tím souvisí i další,co mi není jasné. Některé rukopisy vybrané do TOPky dostanou červenou. Budou muset dál viset na MT nebo si je autor může stáhnout, když je už jasné, že o něj není zájem? Nebo třeba poezie, nejsem naštěstí básník, ale u nich je jasné, že se s jejich texty ten rok nebude dít vůbec nic. To se mi zdá celkem nefér je vázat nějakou lhůtou...Také mě malinko zarazilo, že není nikdo ,kdo by je hodnotil a najednou se objeví básničky vězně, které zřejmě paní hodnotitelku zaujaly a dala je sem na MT. Je ten autor zaregistrován? Nebo ty básničky může vydávat jinde? Jako básníka tady na MT, by mě tento postoj trochu zamrzel.Ono všechno souvisí se vším. Jak tady máme pilovat a opravovat a zveřejňovat aktuální text, když je ten systém problémový? Nejsem technický typ a toto je opravdu někdy o nervy. To je přesně ono-nedopsala jsem,co jsem chtěla,ale pro jistotu to odpinku,protože mám strach,že mi komentář zmizí...v žádné jiné diskuzi jsem se s tímto problémem ohledně komentářů nesetkala

Ginnie5.2.2012
 

Dokončuji myšlenku a předem i zadem se omlouvám za upřímnost.
Ještě bych ráda k tomu „něco za něco.“ Nemyslím si, že autor musí obětovat rok života, aby se dozvěděl velké nic. Dokonce se mi tento postoj zdá pro autory ponižující. Omlouvám se, ale nemůžu si pomoct.
Prostě nechápu, co dostane ta většina, která nemá hodnocení /a samozřejmě jí nebude vydána kniha/ za to, že rok čekala? Rozumějte, jde mi o tu podstatu projektu. Když si přečtu upoutávku o projektu, zdá se rozhodně výhodnější, než posílat rukopis přímo do nakladatelství. Ale ono to tak ve skutečnosti pro většinu není.
Teď pominu hodnocení a diskuzi čtenářů mezi sebou.

Zveřejním na MT – rok čekám na to, jestli mi text odborník ohodnotí, vybere, navrhne atd. A spousta autorů se nedočká ničeho!
Ale když pošlu rukopis přímo, mám jasno ve stanovené lhůtě – třeba do měsíce. Nemusím rok čekat, než rukopis pošlu jinam. Za ten rok to zkusím 10x.
Nevím, jestli jsem se dobře vyjádřila. Stále mluvím o podstatě projektu MT, ne o sobě. Samozřejmě máte pravdu, autor se může rozhodnout, jestli na MT svůj rukopis dá nebo nedá. Ale ... ono se to v upoutávce zdá malinko jiné, než ve skutečnosti je.
Já jsem jedinečnost prokektu viděla v HODNOCENÍ, ale už si tím nejsem jista. Někteří dokonce čekali rady ohledně svých rukopisů atd. Vím, náročné, nejspíš nemožné. Ale aspoň něco. Jak mají autoři vědět, že jste jejich text četla? Pokud vás nezaujal,stačí to tam přece napsat a ví,na čem jsou.

Markéta Dočekalová5.2.2012
 

A teď k hodnocení: Chápu, že těch není nikdy dost. Dokonce s vámi všemi i souhlasím. A mám čisté svědomí, že v tom dělám maximum. Projekt MT ještě neběží ani 1 rok, k tomu se teprve blížíme. A už v tuto chvíli počet hodnocení přesahuje v průměru 1 hodnocení týdně. Vím, že se to může zdát někomu málo, ale v tom nejsou započítaná krátká stručná hodnocení pod texty, to jsou jen ta skutečně velká hodnocení, psaná ve formě článků. Takže ve skutečnosti je těch vyhodnocených nebo nějak okomentovaných textů ze strany MT ještě víc. Je třeba si uvědomit, že gestoři nejsou nijak za svou práci honorováni a vše dělají ve svém volném čase a bez nároku na jakoukoliv odměnu. Nemohu je tedy zavalovat prací tak, jak by bylo třeba, aby ze strany autorů byl pocit \"že hodnocení je dost\". Tak to prostě je. Přesto se budu snažit tedy psát alespoň krátká a stručná hodnocení k vašim textům. Ne tedy ve formě analyzujících článků (které jsou časově velmi pracné, ale osobně je považuji za nejlepší) ale ve formě krátkých komentářů k textu. Snad to alespoň trochu pomůže.

Markéta Dočekalová5.2.2012
 

K technickým záležitostem: S těmi nemám už vůbec nic společného a mrzí mě, pokud je pravda, že něco v systému nefunguje. Ale současně by mě tedy zajímalo, kolik z Vás tento problém řešilo. Tyto záležitosti má na starosti paní Lenka Pokrupová a pokud vím, vždy se maximálně snaží autorům pomoci a jejich potíže řeší. Stačí jí tedy napsat, vysvětlit v čem je problém apod. Její emailová adresa je v kontaktech.

Ginnie5.2.2012
 

Protože jsem na techniku vážně kopyto, do této diskuze jsem si vážně myslela,že něco dělám špatně, prostě že je chyba u mě. Takže jsem to s paní Pokrupovou neřešila. Až teď vidím, že je problém v systému a jak psala Adhara, že stejné problémy má slovenský MT a to dlouhodobě, laicky si myslím, že to vyřešit hned tak nepůjde. Ale zkusím se dotázat.

Lenka.B5.2.2012
 

Co se týká techniky, tak to samé. Myslela jsem celou dobu, že chyba je na mé straně a tak jsem nikoho nechtěla obtěžovat, ale když jsem něco opravila, tak se mi to vždy objevilo se stejnou chybou několikrát a to je důvod proč tu neopravuji.

Markéta Dočekalová5.2.2012
 

Pracujeme se stejným systémem, jako slovenský MT. Tam systém vznikl (byl vytvořen) a český MT ho jen převzal. Když jsem od října 2011 projekt přebírala, poprosila jsem jen o několik úprav - vznik rubrik, ale jinak jsou systémy totožné. Dávalo by tedy smysl, že i problémy budou totožné. :-(

Markéta Dočekalová5.2.2012
 

Nejdříve k pravidlům MT: Co se týče pravidel, nejsem jejich tvůrcem a nijak je nemohu ovlivnit. Mohu se zeptat na možnost, zda by nešlo zařídit, že když je jasné, že o text zájem nemáme, dáme autorovi vědět aby mohl s textem dál nakládat, jak chce. Netuším, jestli takovou změnu pravidel vydavatelství schválí, ale mohu ji navrhnout.

Ginnie5.2.2012
 

No ony by se možná pravidla nijak moc upravovat nemusely - je tam uvedeno nejpozději do 12ti měsíců /tedy i dříve/. Takže jestli to dobře chápu, když nějaký rukopis v TOPce dostane červenou, je jasné,že ke smlouvě nedojde a může si ho autor stáhnout. U ostatních si nejsem jistá, jestli je možný výklad takový, že pokud nemáte zájem Vy /což tam je,že kandidáty vybíráte Vy/ znamená to automaticky,že nemá zájem ani vydavatelství. Jakousi logiku to má,ale na logiku se v právech nedá spoléhat...
Ale každopádně děkuji za pochopení a snahu to řešit.Opravdu si myslím,že to je jedna z věcí,která MT pomůže.

Markéta Dočekalová6.2.2012
 

Určitě budu otázku \"odmítnutí díla\" řešit, Ginnie. Má životní zkušenost je, že úplně všechno se vždy dá vyřešit, když je dobrá vůle. Proto jsem ráda, když mám zpětnou vazbu, když si mohu přečíst reakce v komentářích apod. Co je v mých silách měnit a vylepšovat, o to se snažím a snažit budu. K většině textů z TOPky jsem již zveřejnila stručná hodnocení, která jsem také dávala i do vydavatelství. Podobně postupně budu přidávat stručná hodnocení k dílům, která doporučujeme jako \"náš tip\". Jsem velmi čerstvě po velké operaci, ale jak to jen půjde, začnu na tom usilovně a postupně pracovat :-).

Petra Lázničková6.2.2012
 

Paní Markéto, určitě nejen za sebe moc děkuji a přeji brzké uzdravení.

Ginnie6.2.2012
 

Také děkuji a ať jste brzy v pohodě. Rozhodně vás nechceme zatěžovat po operaci. Jak tady už bylo řečeno a proč tato diskuze vlastně vznikla - netušili jsme, že jste na všechno vlastně sama. Měli jsme za to, že ostatní gestoři jsou v projektu zapojeni více. Hezký den.

Lenka.B5.2.2012
 

Paní Markéto, já vám nechci nijak odporovat, nebo nevím jak to říct:) Protože vím, že v tomhle ohledu, co se týká psaní máte obrovské zkušenosti a já jsem úplně na začátku, a klidně si počkám! Ale jak říkám, jediné co mě mrzí je, že nemám u žádného svého příspěvku hodnocení a přijde mi, že se ho snad ani nedočkám. Hodnocení by pro mě byl velký přínos, protože by mi člověk, který tomu opravdu rozumí, řekl kde dělám chyby... Vím, že co se týká gramatiky(pracuji na tom), ale zajímala by mě spíš stavba příběhu...

Alice Klíč4.2.2012
 

Napadlo mě plně to samé, co Vás, Petro:) Když jsem si přečetla to oznámení. A máte i pravdu v tom, že bychom se tady klidně mohli bavit i bez všech gestorů bez toho aby jsme na rok zablokovali své dílo. Já vím, že jsme si všichni přečetli podmínky, ale třeba já osobně a vidím, že ne jen já, jsme očekávali něco jiného.

Ginnie4.2.2012
 

Také pro jistotu zdůrazňuji, že se má kritika ani náhodou netýkala paní Markéty. A jinak souhlasím s Petrou a Alicí. Nemělo by to být o tom, buďte rádi, že máte kde zveřejnit své výtvory / to se dá na mnoha místech bez toho, aby se s nimi nemohlo rok nijak nakládat/, ale solidní by měly být obě strany, když už se autor rozhodne, že tady na rok své dílo zveřejní. Patřím mezi těch pár, co by si neměli stěžovat, ale všeobecně - další rukopis tady zatím nezveřejním. Když vidím tu spoustu textů, kterým se věnuje \"jen\" pár čtenářů a odborníci si jich nevšimnou...proč bych to dělala? Aby tady rukopis visel a čekal, jestli ho náááááhodou někdo objeví a když objeví, jestli ho přečte, když bude mít víc jak pět stran...?
Jsem samozřejmě ráda, že se mi dostalo šance a byla jsem vybrána do TOPky, ale to je myslím hodně o štěstí a ještě to nic neznamená. Celkově jsem od projektu MT očekávala něco jiného. Když to přeženu - tak trochu klamavá reklama...a možná nepřeháním, protože je třeba mít na mysli, že autor se k něčemu zavazuje a dát na rok rukopis někam bez toho, aby mohl využít popř. jiných možností,které se mu můžou během roku naskytnout, tak to chce rozhodnutí. A co druhá strana??? Jak ocení tuto důvěru autora? Nebo se i tady chovají k autorům tak, jak je to běžné - buď rád, že si to někdy někdo přečte a nebo nepřečte, máme toho hodně...?
Ano, paní Markéta se snaží a dává do toho hodně, ale jeden člověk tento projekt nemůže utáhnout, na to zjištění nemusím být odborník.

Alice Klíč4.2.2012
 

Velký souhlas! Bud rád, že si to někdo přečte? No, na to je i spoustu jiných literárních serverů, mamtalent není jediný. A souhlasím hlavně s tím, že rok zde mé dílo musí vyset, ale proč??? Já třeba mám i jiné šance, ale ted se o ně zbytečně připravuji...
Já myslím, že pokud už chce někdo někomu rok zdržovat dílo, tak by měli být služby ne průměrné, ale nadstandartní. Nebo by se určitě měli podmínky nějak upravit, protože mě prostě přijde, že jsem na obyčejném literárním serveru, ale nároky jsou docela velké.

Ginnie4.2.2012
 

Všimla jsem si, že někteří to řeší jednoduše. Nebo to spíš vůbec neřeší a jinde už vydávají rukopisy zveřejněné na MT. Popravdě - nedivím se a neodsuzuji to.

Adhara2.2.2012
 

A boli ste aj na slovenskom, či len na českom mámtalente? Je možné, že Češi vytvorili zlepšenú verziu, možné je aj to, že sa medzičasom zlepšil aj ten slovenský, napokon, už zhruba rok som tam nič neskúšala pridať. Ani na českom MT nemám nijaký príspevok, takže neviem, ako je to tu s administráciou, no niektoré problémy, napríklad občasná strata odkazov \"Reagovat\" a \"Upozornit správce\" pri komentároch bol problém, ktorý sa vyskytuje tu aj tam.

Ginnie3.2.2012
 

Tyto technické věci jsou důvod, proč neopravuji svůj zveřejněný text, i když mám v komentářích přínosné rady a upozornění na chyby.
Protože když začnu opravovat, abych vždy po dvou stranách dala uložit, jinak se opravy neuloží /toho času v háji, než mi to došlo/ a když si opravím u sebe s tím, že to nahraji znovu opravené, zmizí mi všechno kurzívou, takže zase všechno opravovat,ale zase stránku dvě, uložit...no pro mě celkem o nervy. Takže jsem to udělala několikrát a už na to kašlu. Chci psát, číst a ne se vrtat v těchto věcech. Možná, že něco dělám špatně, takže jsem správci stránek nepsala. V tomto se vůbec neorientuji a říkám si,že když to nevadí ostatním,je chyba nejspíš u mě. Ale vážně mě to nebaví, řekla bych,že dostat ten text alespoň v této podobě na web, bylo pro mě těžší, než ho napsat.

Adhara3.2.2012
 

Ako vidím, český MT urobili podľa slovenského a veľa (možno dokonca nič) na ňom nezlepšili. Veľká škoda. Asi by malo byť viac podobných ohlasov a sťažností. Oni sú síce len vydavatelia, ktorí popri vydávaní nemajú čas na programovanie, ale my sme zase len autori, ktorí popri písaní nemajú čas na zdĺhavé vkladanie a opravovanie príspevkov. :-)

Petra Lázničková3.2.2012
 

Ginnie, nejspíš neděláte nic špatně, ten systém prostě takový je. Když jsem opravovala chyby, ukládala jsem každou opravu a na druhém panelu jsem kontrolovala, jestli se objeví v textu. Naštěstí už se opravy projeví hned, zezačátku to bylo horší. Také je trochu problém, když mám román rozdělený do kapitol, protože ty nejsou v seznamu číslované, takže když jsem se potřebovala na konkrétní kapitolu dostat, musela jsem ji odpočítat (při počtu 38 kapitol jsem to dělala i několikrát, protože jsem se občas přepočítala a trefila do špatné kapitoly). I ty formáty jsou trochu nešťastné, ale aspoň že dodatečně umožnili tu kurzívu, pro texty je často hodně důležitá.

Alice Klíč2.2.2012
 

Sloupek, je plný naděje, nejen poučení... hlavně pro autory. Musím říct, že na mamtalentu.sk to opravdu žije, tady bych řekla, je celkem mrtvo... což je škoda, protože si myslím, že tento projekt má skvělou myšlenku.

Adhara2.2.2012
 

Žije? Podľa mňa to v posledných mesiacoch žije naopak tu. Je tu síce menej autorov, ale administrácia je lepšia, skoro každý deň nejaká novinka, poradňa, hodnotenie, literárny stĺpček... a na slovenskom MT nič ničúce. Preto som prešla sem.

Alice Klíč2.2.2012
 

Aha, no nevím... jen jsem parkrát nakoukla:) Asi je fakt, že něco je lepší tam a něco tady. Ted mě napadlo, že je velká škoda, že mamtalent není jen jeden - pro slováky i čechy...

Marvi2.2.2012
 

To je velmi poučný příspěvek. Bez nás – to je těch, kteří na tyto stránky vkládají příspěvky - , ale i těch, kteří třeba jenom příspěvky čtou, diskutují, připomínkují, dělí se o své názory… by byly jenom mrtvým portálem. Odkladištěm textů, čekajících, zda si jich někdo všimne. Byly by vlastně v dalším šuplíku.

I když z mého pohledu české stránky MT rozhýbala až „dennodenní přítomnost“ paní Dočekalové a její dobře mířené postřehy a články. Ale postrádám zase hodnocení Mamtalentu, které přicházelo k autorům celkem brzy, i když někomu tady anonymita jeho hodnocení vadila. Ono i hodnocení nějaké Marvi je anonymní. Důležité je, jestli mě oslovilo - nesouhlasit je autorovým výsostným právem. Všimla jsem si, že mezi „mecenáši“ MT je uvedena i Eva Hudečková, ale ještě jsem nenarazila na žádné její hodnocení.

Naučila jsem se číst příspěvky jiných autorů a hodně se na nich učím. Některé jsou na takové úrovni (nemyslím z hlediska čistoty, jsme většina začínajících a bez chyb tady snad není žádný příspěvek), že žasnu a moje ego se hodně smršťuje. Pro mě osobně jsou tyto stránky důležité kvůli konfrontaci vlastní tvorby s tvorbou ostatních začínajících autorů. Vydání samotné, bych brala jako nečekaný bonus, výhru ve sportce.

Upozornění správce

Napište text v rámečku do pole pod ním. V případě, že nebude správně vyplněný, mail_to_by_send

sec



Návštěvník

 

Autor

 

Náš tip

Čtivé, poutavé, zajímavé.
Doporučujeme i Vám!

 
 

Autoři

 

Hodnocení agentury

 

Mediální partneři projektu: