IKAR CZIKAR CZ

Autorské kázání Celkový počet komentářů: 10
 

Dnes má slovo autor ALEŠ BESEDA:

 

V kulturním prostředí se spisovatel živočišnému druhu podobá. Musí být vybaven sadou vlastností umožňujících mu přežít. Nikoli jako člověk, jako spisovatel. Vaše postavy žijí v omezeném prostoru a neustále vás moří, chtějí víc, ven, do světa. Jen těžko se jim vysvětluje, že na ně není nikdo zvědavý, že jsou nezralé a potřebují dospět, jinak vás někde ztrapní. Kopou do dveří, vzpouzí se a revoltují. Jsme hotové! Nikdy už lepší nebudeme! Když vytrváte a po třech letech v izolaci jim to připomenete, nevěří vám. Nebo řeknou: Bóže, jak jsme mohly mluvit tak hloupě? A těch zbytečných slov! Nebylo by lepší mlčet? Možná. Jenže spisovatel nemůže mlčet, a když, tak jen po omezenou dobu.

Je těžké vymyslet něco nového, být jiný než ostatní, odlišit se od průměru, najít si svůj nezaměnitelný rukopis, mít styl. Existuje jen omezený počet příběhů, ale neomezený počet způsobů, jak je vyprávět, řekl Jim Jarmusch. Z toho je třeba vycházet. Můžete psát o obyčejných věcech, ale musíte to udělat neobyčejně, protože těch, co to dělají obyčejně, je mnoho. A žádný spisovatel si nepřeje být jen jedním z mnoha.

 

Tajemství úspěchu tkví v odlišnosti.

 

Skutečný spisovatel je vzácný živočišný druh. Může mít za působiště celou planetu, nebo jen jeden omezený biotop na Madagaskaru. Psaní je jeho životní projev, a čím širší zájem publika, tím rozsáhlejší biotop. I zde platí zákon evoluce. Pilování textu je evoluce. Škrtání a přepisování je evoluce. Stručnost je evoluce. Čtenář nestojí o vysvětlování, chce příběh. Zbytečná slova přeskakuje a to je namáhavé. Nebude se namáhat. Nemusí, on totiž platí. Namáhat se má autor.

Říká se, že talent je, když vám jde snadno to, co ostatní zvládají obtížně. Zbývá naučit se řemeslo. Talentem rozmáchle narýsujete konstrukci, řemeslem ji opracujete. Velkorysá skica se podřídí fyzikálním zákonům. Umění je udělat to tak, aby to nikdo nepoznal. Umění vzniká geniálním spojením talentu a řemesla. Jedním ze znaků geniality je autentičnost. Známe to z filmového umění. Hlavní postavu ztvárnil populární herec. Viděli jste ho již v mnoha rolích, ale on je tak přesvědčivý, že mu toho autistu uvěříte. Jste přesvědčeni, že jím skutečně je. Nemáte představu, jak dlouho to studoval, piloval, jak dřel. Ani ji mít nesmíte.

Jen musíte pochopit, že výsledný tvar je produktem nekonečného pilování. A také čekání. Musíte pochopit, že nemáte psát kvůli sobě, ale kvůli ostatním. Ta radost patří jim. Vy máte mít jen dobrý pocit. Ne jen tak obyčejný dobrý pocit, třeba jako žena, co porodí dítě, a náhodou ji napadne, jak je tím výjimečná. Porodit není výjimečné. Je to projevem ženskosti. Myslím ten dobrý pocit, který máte, když se z vašich dětí stanou dobří lidé.

Všechno, co jsem výše napsal, vypadá jako kázání ostatním. Ve skutečnosti jde o shrnutí mé vlastní zkušenosti. Nekážu jiným, jen sám sobě. Je to hlas rozumu z mé hlavy. Vztyčený ukazovák dloubající do zbytečných odstavců ve Wordu.

„Smaž to, tohle taky, a tady to přepiš, hlupáku, copak necítíš, jak je to pitomé?“

Ano, cítím. A přepisuju. 

 

Co najdete na profilu ALEŠ BESEDA ?

 

Nejnádhernější polštář na světě

Román zavede čtenáře do čisté duše „synka“ z hornické kolonie v Orlové, který v sobě náhle objeví mnohem víc, než kdy tušil, objeví v sobě touhu a lásku. Potká dívku svých snů a od základů pro ni změní svůj život. Jenže jeho osud se v jediné vteřině ...

 

Podraz

Divadelní scénář.

 

Autor: Aleš Beseda

Obrázek: Pioxabay, CC0 Public Domain 

 

 



Komentáře

Markéta Dočekalová24.12.2014
 

Já jsem nic nevynechala, Aleši. Zmíněná část je použita jako perex. Váš text je s touto částí anoncován. Když se podíváte do rubriky MÁTE SLOVO, tak to uvidíte. A ano, text upravujeme graficky. Důležité myšlenky zvýražnujeme, text členíme apod. Bez toho by text na stránkách vypadal nedobře. Stejně jako dodáváme vždy nějaký obrázek k textu a ještě vytváříme upoutávku na autorův profil a texty v něm uložené. Do textu čánku nesaháme, neupravujeme ho. Jen pokud v něm jsou hrubky, tak je odstraňujeme. To však nebyl váš problém.

Aleš Beseda25.12.2014
 

Aha, pak je chyba jinde, protože zmíněný perex nevidím. Pošlu Vám e-mailem printscreen. A děkuji za vysvětlení.

Markéta Dočekalová24.12.2014
 

Aleši, text jsem nijak redakčně neupravovala a neudělala jsem do něj jediný zásah. Text byl upraven jen a pouze po stránce grafické, aby byl členěn. Žádné jiné, než grafické zásahy, v textu dělány nebyly.

Aleš Beseda24.12.2014
 

Omlouvám se, Markéto, ale vypustila jste úvodní odstavec, snad omylem. Bez něj je začátek násilný. Zvýrazněné sentence (jen pro vysvětlení čtenářům) jsou dílem redakce, nikoli autora textu, protože do rubriky Máte slovo nemá autor textu přístup. Texty zde vkládá redaktor. Proto má noticka.

Autorské kázání (zamyšlení)

Umět čekat je jednou ze základních ctností. Na schopnosti čekat a být ve střehu je založeno přežití mnoha živočišných druhů.

V kulturním prostředí se spisovatel živočišnému druhu podobá. Musí být vybaven sadou vlastností umožňujících mu přežít. Nikoli jako člověk, jako spisovatel. Vaše postavy žijí v omezeném prostoru a neustále vás moří, chtějí víc, ven, do světa. Jen těžko se jim vysvětluje, že na ně není nikdo zvědavý, že jsou nezralé a potřebují dospět, jinak vás někde ztrapní. Kopou do dveří, vzpouzí se a revoltují. Jsme hotové! Nikdy už lepší nebudeme! Když vytrváte a po třech letech v izolaci jim to připomenete, nevěří vám. Nebo řeknou: Bóže, jak jsme mohly mluvit tak hloupě? A těch zbytečných slov! Nebylo by lepší mlčet? Možná. Jenže spisovatel nemůže mlčet, a když, tak jen po omezenou dobu.

Je těžké vymyslet něco nového, být jiný než ostatní, odlišit se od průměru, najít si svůj nezaměnitelný rukopis, mít styl. Existuje jen omezený počet příběhů, ale neomezený počet způsobů, jak je vyprávět, řekl Jim Jarmusch. Z toho je třeba vycházet. Můžete psát o obyčejných věcech, ale musíte to udělat neobyčejně, protože těch, co to dělají obyčejně, je mnoho. A žádný spisovatel si nepřeje být jen jedním z mnoha. Tajemství úspěchu tkví v odlišnosti.

Skutečný spisovatel je vzácný živočišný druh. Může mít za působiště celou planetu, nebo jen jeden omezený biotop na Madagaskaru. Psaní je jeho životní projev, a čím širší zájem publika, tím rozsáhlejší biotop. I zde platí zákon evoluce. Pilování textu je evoluce. Škrtání a přepisování je evoluce. Stručnost je evoluce. Čtenář nestojí o vysvětlování, chce příběh. Zbytečná slova přeskakuje a to je namáhavé. Nebude se namáhat. Nemusí, on totiž platí. Namáhat se má autor.

Říká se, že talent je, když vám jde snadno to, co ostatní zvládají obtížně. Zbývá naučit se řemeslo. Talentem rozmáchle narýsujete konstrukci, řemeslem ji opracujete. Velkorysá skica se podřídí fyzikálním zákonům. Umění je udělat to tak, aby to nikdo nepoznal. Umění vzniká geniálním spojením talentu a řemesla. Jedním ze znaků geniality je autentičnost. Známe to z filmového umění. Hlavní postavu ztvárnil populární herec. Viděli jste ho již v mnoha rolích, ale on je tak přesvědčivý, že mu toho autistu uvěříte. Jste přesvědčeni, že jím skutečně je. Nemáte představu, jak dlouho to studoval, piloval, jak dřel. Ani ji mít nesmíte.

Jen musíte pochopit, že výsledný tvar je produktem nekonečného pilování. A také čekání. Musíte pochopit, že nemáte psát kvůli sobě, ale kvůli ostatním. Ta radost patří jim. Vy máte mít jen dobrý pocit. Ne jen tak obyčejný dobrý pocit, třeba jako žena, co porodí dítě, a náhodou ji napadne, jak je tím výjimečná. Porodit není výjimečné. Je to projevem ženskosti. Myslím ten dobrý pocit, který máte, když se z vašich dětí stanou dobří lidé.

Všechno, co jsem výše napsal, vypadá jako kázání ostatním. Ve skutečnosti jde o shrnutí mé vlastní zkušenosti. Nekážu jiným, jen sám sobě. Je to hlas rozumu z mé hlavy. Vztyčený ukazovák dloubající do zbytečných odstavců ve Wordu.
„Smaž to, tohle taky, a tady to přepiš, hlupáku, copak necítíš, jak je to pitomé?“
Ano, cítím. A přepisuju.

A děkuji.

Adhara23.12.2014
 

Pekný článok. Ale začínam mať ako autor pochybnosti, či tajomstvo úspechu tkvie v odlišnosti. Iste, nejaká elementárna odlišnosť od ľudí, čo písať vôbec nevedia, tam musí byť – no u najväčších bestsellerov častokrát nevidím nijakú odlišnosť od kníh, ktoré sú len priemerné. Až na pár svetlých výnimiek totiž s ničím prevratným ani prevratne napísaným neprišli.

Marcus Wang24.12.2014
 

Adharo, souhlasím s Vámi. Apropó, víte jak se dělá bestseller? Ťukněte na banner zde v záhlaví, občas se tam zjeví ten pravý... :P

Anka23.12.2014
 

Není to kázání. Je to přesně tak, jak jste to napsal. Skvěle vysvětlení pro nás amatéry...

Vojtěch Záleský23.12.2014
 

Řekl bych, že panu Besedovi nejde o to vypsat, jak docílit úspěchu. Úspěch je i dobře napsaná kniha, kterou zná jen pár vyvolených.
Hlavní myšlenku shrnul proto naprosto přesně:tvrdě pracovat, čekat, znovu tvrdě pracovat a psát pro ostatní, ne kvůli vlastnímu egu.

Marcus Wang23.12.2014
 

Aleši, kladný bod za aktivitu na MT! Přiznám se, že faktický obsah příspěvku přesahuje mou čtenářskou "trpělivost". Zaujala mě ovšem zvýrazněná myšlenka, v čem tkví tajemství úspěchu ???
Dle mého, odlišnost sama rozhodně nestačí. Musí být směřována viditelně (!) na vhodné publikum?
A co je literární úspěch? Prodat obvyklých 500 kapesního formátu (malý český trh víc nepojme...) nebo 300k receptáře, jak si vychutnat konzervy zlatého dědictví? Je pravidlem, že podobné bestsellery jsou odborníky považovány za hloupé.
S tím škrtací evoluce nic neudělá. ;)

Aleš Beseda24.12.2014
 

Marcusi, možná jste zaznamenal, že před dvěma dny zemřel ve svých sedmdesáti letech na rakovinu plic Joe Cocker. Mistr coververzí. Mohl nazpívat kteroukoli píseň a vždy to udělal tak, že se vám při opravdovém poslechu zježil veškerý porost na těle. O takové odlišnosti mluvím.

Ještě bych rád podotknul, že můj text byl redakčně upraven a v originále vypadá jinak.

Upozornění správce

Napište text v rámečku do pole pod ním. V případě, že nebude správně vyplněný, mail_to_by_send

sec



Návštěvník

 

Autor

 

Náš tip

Čtivé, poutavé, zajímavé.
Doporučujeme i Vám!

 
 

Autoři

 

Hodnocení agentury

 

Mediální partneři projektu: